מוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית חוזר לאחר “מתיחת פנים” עם חללים גדולים ומרהיבים ויצירות מרתקות של כ- 50 אמניות ואמנים בתערוכת הבכורה: ‘המוסד’ המוזיאון והישראליוּת
אוצרת: סבטלנה ריינגולד
הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ העירונית
פתיחתו המחודשת של המוזיאון – בעידן של משבר בריאותי, פוליטי וחברתי היא אירוע משמעותי, המעורר שאלות נוקבות: האם זהו אקט של אבולוציה ושינוי, או של האדרת הכוח הממסדי? האם המוזיאון יבצר את מעמדו כמגדל שן ויבסס את עצמו באופן בלתי־נמנע כחלק ממנגנוני הכוח המקומיים, השותפים למציאות האלימה שבה אנו חיים? או שהוא עתיד להתהוות לכדי אתר חדש המעודד פריצת גבולות ולסמן נקודת מפנה בחוקי המשחק של עצמו ובתכלית קיומו?
עו”ד רועי ברזילי, סגן ראש העיר רמת גן ויושב ראש המוזיאונים, פרסם בדף הפייסבוק -“אני מתרגש מאוד לקראת הפתיחה המחודשת של המוזיאון לאמנות ישראלית. בשנה וחצי האחרונות לקחתי על עצמי גם את תפקיד המנכ״ל ופעלתי להוביל את המוזיאון עד פתיחתו בשעה טובה. באירוע הפתיחה הגדול, עשרות אמנים ישראלים מובילים יציגו, בחללי תצוגה משובחים ומיוחדים במבנה לשימור אדריכלי מרהיב”.
‘המוסד’ – תערוכת הבכורה של המוזיאון המחודש, מבקשת להפנות מבט ביקורתי למוסד המוזיאלי ולבחון את מעמדו ותפקידו במרחב התרבות הישראלי. בתערוכה, שמתפרשת על פני כל חללי המוזיאון, משתתפים כ- 50 אמניות ואמנים ישראלים ובינלאומיים המציגים עבודות במגוון מדיומים: ציור, צילום, וידיאו, מיצב, פיסול ופרפורמנס, שחלקן נוצרו במיוחד עבורה.
התערוכה מעלה לדיון סוגיות מרכזיות הנוגעות לזהותם ולייעודם של מוזיאונים במאה ה- 21, מהיבטים פילוסופיים, פוליטיים, חברתיים, כלכליים ותרבותיים. בתוך כך, היא מייצרת הרהור על מידת הרלוונטיות של המוסד המוזיאלי, האפשרויות הגלומות בו כזירת פעולה בממשקים שבין אמנות לחברה, אמנות וטכנולוגיה ובין מציאות פיזית לווירטואלית, כמו גם על התמודדותו עם האתגרים שניצבים בפניו על רקע השינויים בחוויית הצפייה ובהרגלי צריכת אמנות בעידן הדיגיטלי. באיזה אופן יגדיר המוזיאון את עצמו מחדש לאור מגמות התרבות החזותית העכשווית וההתפתחות הטכנולוגית המואצת? איך יפעל בזירה מרובת תערוכות בלוקבסטר וירידי אמנות ראוותניים, וכיצד ינווט בין הצורך הגובר באטרקציות, “פארק שעשועים אמנותי” ובידור להמונים – לשאיפה להפוך לשחקן בעל ערך והשפעה בשדה התרבות.
היצירות בתערוכה מציעות מגוון פרספקטיבות ועמדות הנעות בין הפן האישי לפן החברתי- פוליטי אודות המוזיאון – כמוסד, כחלל תצוגה וכמנגנון בעל השפעה בעיצוב תודעה. רבים מן האמנים עוסקים בצדדים הפחות מוארים של עולם האמנות, כשביקורת, אירוניה והומור נשזרים זה בזה. חלק מהם מציג מבט ביקורתי על תפקיד המוזיאון בייצור נרטיבים לאומיים וזיכרון תרבותי ויש מי שעוסקים בהיסטוריה הספציפית של מוזיאון רמת גן, באדריכלות ובאוסף שלו. יש המפנים אצבע מאשימה על הקשרים בין הון- שלטון ועולם האמנות ויש החוקרים את זהותם, שייכותם ומקומם בשדה האמנות המקומי – כייצוג של החברה הישראלית. גם משבר מגיפת הקורונה והשלכותיה מקבלים התייחסות בתערוכה, מהעיסוק בחוויה קיומית, דרך מחאה חריפה על נעילתו של עולם התרבות ועד היבטים אבולוציוניים של האנושות בהתמודדותה עם מגפות.
הביקור במוזיאון המחודש, מזמן לצופים גם הצצה מפתיעה לאזורים הנחשבים “אחורי הקלעים” של מוזיאונים.
בשונה מהנהוג, כחלק מהתכנון האדריכלי, אין למוזיאון רמת גן “אחורי קלעים” ואין הירארכיה בין הפונקציות השונות מבחינת מבטם של המבקרים. מרבית האזורים אליהם הכניסה מוגבלת במוזיאונים אחרים, כמו משרדים או מחסני האוסף – גלויים למבקרים. פרימת הגדרות זו של החלל המוזיאלי מעמיקה את החוויה ומעלה שאלות מעניינות הנוגעות ליחסיו עם הצופים.
משתתפים:
ראידה אדון, דב אור נר, זהר אלעזר, בילו בליך, עודד בלילטי, ארנון בן דוד, מרסל ברודטהארס, הדר גד, מאיר (מירו) גל, אפרת גל־נור, דוריאן גוטליב, נועה גור, חמודי ג׳נאם, אסף הינדן , אלא היתם, פבל וולברג, אליעזר זוננשיין, מארק יאשאייב, יובל יאירי, עודד ידעיה, ענבל מארי כהן, עפרי כנעני וליאור זלמנסון, אילת כרמי ומירב הימן,לואיז לולר, כרם נאטור, משה ניניו, סלה־מנקה בשיתוף עם ניר יהלום וקטורה מנור, אילנה סלמה אורתר, נרדין סרוג׳י, הדס עפרת, ברונו פאינדו, אבנר פינצ׳ובר, פרוטקטיב אדג’: רויטל בן־אשר פרץ ומיכל שמיר, נעמה צבר, תמיר צדוק, לימור צרור,זויה צ׳רקסקי, מחמוד קייס (ליווי אוצרותי: אידריס / ברק רובין וליביה טליאקוצו) אולגה קונדינה, ברק רביץ, יאנה רוטנר, ברק רובין, דוד ריב,אלדד רפאלי, רונן שהרבני) ליווי אוצרותי: כרמית בלומנזון), בל שפיר, תנועה ציבורית
אוצרת: סבטלנה ריינגולד
בערב הפתיחה: יצירות פרפורמנס חי: תדרוך– תנועה ציבורית, סוכן: ניר שאולוף/ צמידי ברכה למוזיאון רמת גן – פרוטקטיב אדג’: רויטל בן־אשר פרץ ומיכל שמיר עד מתי? – ענבל מארי כהן / מחפשים מקום – רונן שהרבני
שבורות יצירת מחול מאת אופיר יודילביץ’ בביצוע רקדני RE-SEARCH
פתיחה: יום חמישי, 23 בדצמבר, 20:00 מוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית, אבא הלל 146, רמת גן
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל info@rgg-news.co.il
עם כל הכבוד לפתיחת המוזיאון העיריה לא דאגה לחניה לבאי המוזיאון . תושבי האיזור שגם ככה צמודים למגדלי ב.ס.ר וסובלים מבעיות חניה עכשיו יסבלו כפליים תודה לך כרמל שאמה שאתה דואג לנו